Interview PUB, 7 maart 2020
Serheij Bubka sprong geregeld een gat in de lucht en ook Bubka mikt hoog. Het Antwerpse communicatiebureau ontstond in 2009 uit het toenmalige M.A.D. Met drie Effies op zak (“Ri-co-laaa!!!”) vond het communicatiebureau na een management buy-out zichzelf uit als ROI agency. In 2019 vierde Bubka zijn tiende verjaardag met een spetterend feest in het Fotomuseum in Antwerpen, dit jaar begon het bureau dus aan zijn tweede decennium. PUB trok naar de Rijnkaai in Antwerpen, waar Bubka tot mei 2021 kantoren betrekt in een tot sloop veroordeeld gebouw, de Friendship Building. In de plaats daarvan komt een nieuw complex met twee torens. Het nieuwe kantoor voor Bubka, dat ligt de komende maanden op de werktafel, zegt partner Michel Laukens. Tot dan wil Bubka zich blijven profileren als het ‘best kept secret’ in de communicatiewereld. Bubka bestaat uit een team van 22 mensen. “Met een goede balans tussen ‘evergreens’ en jong aanstormend talent,” lacht managing partner Raf Van Raemdonk. Hij is een van die evergreens, samen met partners Dirk Malfliet en Michel Laukens. Vorig jaar versterkte Karen Opdecam het management als associate director en net daarvoor verwelkomde het trio Ben Van Asbroeck als creative director en partner. Zet staan verzameld op de foto hierboven. Van links naar rechts: Dirk Malfliet, Ben Van Asbroeck, Raf Van Raemdonck, Karen Opdecam en Michel Laukens.
Bring it on!
Nog even terug naar het begin. De digitale wereld zette in 2009 volop de deuren open, bij Bubka zagen ze dat de verschillen tussen online en offline, tussen below en above the line aan het vervagen waren. “Met de nieuwe partners van Bubka hebben we toen in eerste instantie een structuur en toekomstplan uitgetekend om ons hierop voor te bereiden,”zegt Raf Van Raemdonck. “ Je kan niet bij de pakken blijven zitten tot een klant op een mooie morgen vraagt ‘Kunnen jullie mijn social media-pagina’s beheren?’. Op het moment dat je niet meer mee bent, ben je dood als bureau. Voor ons was het meteen van ‘Digital marketing? Bring it on!’, dat paste helemaal in de resultaatsfilosofie en het no-nonsense-DNA van het bureau.”

Bijna tezelfdertijd waren er (in 2010-2012) doorbraken in de sociale wetenschappen, met onder meer de publicaties van ‘How Brands Grow’ (Byron Sharp) en ‘Thinking Fast & Slow’ (Daniel Kahnemans). Gevolgd door talrijke andere publicaties die empirisch aantoonden hoe communicatie en reclame echt werkt. Bubka nam die bevindingen op in zijn aanpak en bouwde daarrond de structuur van het toen tien personen sterke bureau. Tien jaar later had het bureau zijn omzet en zijn aantal medwerkers verdubbeld. Toch wist men een langetermijnrelatie op te bouwen met merken als het Rode Kruis en Continental Sweets (Lutti, Vicks…).